Je schrijft zelf weleens teksten voor je onderneming of je organisatie? Je bent je bewust van de kracht van woorden voor verbinding met je doelpubliek? Maar soms vind je de woorden niet, of de toon die bij je past?
Dan deel ik graag met jou tien tips voor krachtige teksten. Tien krachtlijnen dus. Niet vanuit een overtuigd weten. Wel vanuit mijn eigen schrijven, voelen en zorgzaamheid voor woorden en lezers.
Ken je een ondernemer, een organisatie voor wie dit ook zinvol kan zijn? Deel gerust dit bericht.
Lees je me graag vaker? Schrijf je dan in voor mijn (nieuws)brief.
Tip 1 – WOORDEN
Natuurlijk moet een tekst juist zijn. Het is een teken van zorgzaamheid. Voor je eigen verhaal, je lezers, je klanten, je doelpubliek. Fouten leiden de aandacht af. En dat is net wat jij niet wil.
Er zijn hulplijnen voor de juiste woorden en spelling. Taaladvies bijvoorbeeld. Of Woordenlijst punt org. Voor de echte twijfelaars en twijfelgevallen: bel de Taaltelefoon. Wonderlijk blijf ik het vinden, dat iemand zit te wachten op mijn vraag.
Maar even belangrijk als correcte taal: woorden die kloppen met je waarden, je verhaal. Zo creëer je eenheid in je teksten en vertrouwen bij je lezers.
Heeft je organisatie of onderneming een eigen jargon of afkortingen? Gebruik ze spaarzaam, leg ze uit. Kies voor helderheid.
Altijd.
Tip 2 – VRIJHEID
Ik ben geen grote durver. Maar in zinnen doe ik graag mijn zin. Zo geef ik ze niet altijd een werkwoord. Of laat ik ze met de deur in huis vallen. Maar altijd helder en overdacht. Dat wel. Die dichterlijke vrijheid eigen ik mezelf toe. In lijn met mijn waarden, mijn stijl, mijn doelpubliek.
Durf ook in jouw teksten te kiezen voor afwisseling in zinnen, voor eigenheid. Niet gemaakt, wel doorvoeld. Zoals het stroomt. Ook professionele teksten mogen stromen, moeten stromen, maar binnen de oevers van je communicatie. Binnen de krijtlijnen van waarden en toon bijvoorbeeld.
Door vooraf stil te staan bij hoe, wie, wat, waarom creëer je rust en eenvormigheid in je teksten. Zo herkennen mensen jou maar ook zichzelf erin. Zo groeit verbinding met je doelpubliek.
Tip 3 – RITME
Hoe je weet of een tekst fijn leest en klopt voor je lezers? Van a tot z.
Lees hem luidop. Schrap. Verplaats een woord. Of kies een ander. Verbeter het ritme. Zo neem je lezers mee in de stroom van je gedachten, je verhaal. Bij elke hapering die je over het hoofd zag, bestaat de kans dat ze afhaken. Zo jammer voor de tijd, de energie die je in het schrijven stak. Voor wat je te vertellen had.
Ze zeggen – maar jij beslist – dat het ook goed is om ritme te brengen in hoe vaak je je verhaal deelt met de wereld. Volg daarin vooral het ritme van je hart. Lezers voelen dat. Liever één keer raken dan honderduit zichtbaar moeten zijn.
Tip 4 – AFSTAND
Soms stromen woorden. Dan heb je geluk.
Soms denk je: nu ga ik schrijven. En dan komt er niets.
Schrijven lukt het best als het stil is in je hoofd, als je niet te dicht op je eigen vel zit. Durf ruimte te nemen om te schrijven. Afstand geeft focus.
Maar afstand gaat niet alleen over ruimte. Ook over tijd. Leg je teksten na het schrijven weg. Laat ze bezinken. Neem ze mee de nacht in. Of ga ermee wandelen.
Om er daarna weer bij stil te staan.
Scherper. Helderder.
Tip 5 – RAAK
Schrijf vanuit wat je raakt. Vaak zijn dat de kleine dingen. Ook in professionele teksten.
Vind je wat je doet – en hoe – vanzelfsprekend? Niet bijzonder genoeg om over te schrijven?
En toch. Zoek (het) niet te ver. Durf stil te staan bij wat bijna onzichtbaar is. Net dat maakt een voelbaar, wezenlijk verschil. Met die ondernemer die een vergelijkbaar aanbod heeft. Voor je klant die twijfelde maar toch voor jou koos. Voor de lezer die voelt: ja, dit klopt.
Raken doe je niet door te roepen. Wees spaarzaam met drukletters en uitroeptekens.
Een goede verstaander leest ook tussen de regels door wie jij bent.
Nieuwsgierig naar tip 6 tot 10? Lees dan ook mijn volgende tips voor krachtige teksten.