Las je mijn eerste vijf tips voor krachtige teksten?
Fijn. Dan ga ik verder waar ik gebleven was. Met de volgende zes.
Ook zij helpen je bij het vinden van je eigen stem en toon. Zo zet je het verhaal van je onderneming, je organisatie kracht bij.
Tip 6 – STILTE
Mijn eerste tip voor krachtige teksten had te maken met woorden. Klonk dat vreemd? Te vanzelfsprekend? Geen tekst zonder woorden. Natuurlijk.
En toch. Ik kom er graag op terug in deze zesde tip, over stilte.
Maken woorden alleen een goede tekst? Voor mij niet. Integendeel. Woorden worden maar krachtig door de stilte die je durft te laten. Door wat niet uitdrukkelijk gezegd hoeft.
Het eerste wat ik doe bij een schrijfopdracht is luisteren, vragen, voelen. Wat ik hoor – ook de aarzeling, de manier waarop iemand iets zegt – neem ik mee in het schrijven. En nee, wees gerust, niet alles komt in de tekst. Maar het tekent wel degene voor wie ik schrijf. En net dat voelen en voelbaar maken, zorgt dat de tekst klopt. Met hem, met haar, met het verhaal.
Durf naar jezelf te luisteren voor je schrijft. Ook naar wat onder het oppervlak leeft.
Luister, voel, geef het woorden en stilte.
Tip 7 – RUIMTE
Een mens heeft ruimte nodig. Ademruimte. Bewegingsvrijheid. Een niet te vol hoofd.
Ook een tekst is krachtiger als hij de ruimte krijgt. Overlaad hem niet met woorden en gedachten. Zo geef je ook ruimte aan je lezers. Om goed te begrijpen wat er staat.
Baken op voorhand af waarover je tekst zal gaan. Of doe het al schrijvend. Of misschien merk je pas bij het nalezen te verre zijsprongen en gedachtenkronkels. Schrap dan en leg de essentie bloot.
En eens de woorden er zijn, wees niet bang van witruimte. Wit en ruimte zijn niet leeg. Ze geven rust en richting aan wie leest.
Zo is schrijven – altijd opnieuw – een kleine oefening in evenwicht. Het is ballast loslaten om de aandacht vast te houden.
Tip 8 – ZIN
Alles begint met de eerste zin. Jouw tekst, maar ook de zin van je lezers om voort te lezen.
Soms heb je een zin, een idee waarvan je weet: hier groeit een tekst uit. Andere openingszinnen schrijf je pas aan het eind. Niet van de tekst natuurlijk. Maar aan het eind van het schrijven. Eens je je tekst door en door kent, weet je soms pas hoe je hem best opent.
Wat ook mooi kan zijn: maak de cirkel rond. Eindig je tekst zoals je hem begon, kom terug op wat je toen al zei. Zo vallen puzzelstukken op hun plaats.
Ook de laatste zin is dus wezenlijk. Wees sterk tot de laatste punt. Leg samen met je woorden je gedachten neer.
Tip 9 – AANDACHT
Zorg dragen voor je teksten betekent aandacht hebben voor de juiste woorden en taal. Maar het vraagt ook aandacht voor je doelpubliek. Wat willen ze weten, wat vinden ze boeiend of fijn om te lezen, wat is ballast? Schrijf je letterlijk hoe goed jij je werk doet en hoe geweldig je je klanten helpt? Of laat je doorschemeren hoe graag je het doet? Wat de meerwaarde is voor de ander.
Professionele teksten schrijf je vanuit jezelf maar met de ander – jouw lezer, jouw ideale of toekomstige klant – in gedachten. En nee, jouw teksten zullen niet iedereen passen. Net als je aanbod. Maar als je woorden kloppen met je waarden spreek je wel de juiste mensen aan. Jouw juiste mensen. Ze herkennen zich, lezen zichzelf tussen de regels.
Krachtige teksten overstijgen jouw verhaal. Van ik naar jij. Of sterker nog: naar wij.
Tip 10 – JIJ
Dat ik moest zijn zoals de anderen. Dat heb ik lang gedacht. In het leven, het schrijven. Dat ik alle soorten teksten moest aankunnen, alle opdrachten aannemen. Maar dat klopt niet met mijn hart. Ik ben geen schrijver voor zakelijk en technisch. Ik heb niet de woorden voor wie raprap en half en half, liever gisteren dan morgen een tekst nodig heeft. Ik wil meedenken, vragen, voelen, luisteren.
Zo groeien teksten die inspireren, verbinden. Weet ik nu.
Durf jezelf te zijn. Naar jezelf te luisteren. En dus anders te schrijven.
Jij hebt jouw verhaal. Jouw stem. Jouw toon en woorden.
Durf buiten de lijntjes – de jouwe en die van anderen – te denken.
Ook voor de vorm van je teksten. Natuurlijk zijn er je vanzelfsprekende teksten: website, brochure, sociale media, nieuwsbrief bijvoorbeeld. Die moeten helder zijn, krachtig. En kloppen met jouw verhaal. Maar een mooie zin in je etalage, een persoonlijke kaart bij je postpakketjes, een out of officebericht dat doet glimlachen, een wens op maat … Ook daarmee maak je het verschil. Met anderen, voor anderen.
De verbinding met je lezers, je klanten, je team verdiepen vraagt geen grote woorden of kleine lettertjes.
Alleen dit: waarde geven en blijven wie jij bent.
Is er iets dat je vasthoudt, meeneemt uit de tien tips?
Dat je anders doet kijken naar je eigen professionele teksten?
Dat jou inspireert om te schrijven, bij het schrijven?
Laat het gerust weten. Of vertel me voort aan wie woorden nodig heeft.
Lees je graag meer van me? Dan schrijf ik je graag nu en dan over woorden, teksten en zin. Inschrijven voor mijn (nieuws)brief kan hier en nu.